achtergrond cirkel Layer 1

Een succesvolle digitale strategie in 7 stappen

Digitale strategie is een term die te pas en onpas gebruikt wordt en waar veel bedrijven niet onmiddellijk raad mee weten. In ieder geval is het duidelijk dat anno 2017 een digitale marketingstrategie niet kan ontbreken in de algemene bedrijfsstrategie. De digitale transformatie dwingt ons wel om erop in te zetten. Maar hoe begin je er nu aan en hoe zet je een succesvolle digitale strategie op?

Doordacht tewerk gaan is de boodschap. Aan de hand van deze 7 stappen krijg je alvast een idee hoe je met een efficiënt online marketingplan start.

1.  Wat wil je bereiken?

In eerste instantie is het heel belangrijk om een duidelijk doel voorop te stellen. Digitale marketing is een must geworden, maar wat wil je bereiken? Wil je meer leads, meer verkopen (al dan niet via een webshop), meer sollicitanten? Of wil je een lovebrand worden? Een modern imago creëren? Inzetten op ‘customer service’? Het doel bepaalt volledig de richting van je digitale strategie. Een vraag die heel wat denkwerk vergt en de basis vormt voor je strategie.

2.  Wie zijn je klanten en hoe gedragen ze zich?

Of je nu aan particulieren of aan bedrijven verkoopt, niemand koopt een product vanaf de eerste keer dat ze ermee in contact komen. Tussen de eerste kennismaking met het product en de uiteindelijke aankoop zit een lang proces. Dit is de zogenaamde ‘customer journey’. Mensen laten zich inspireren, gaan in interactie, informeren zich, bekijken reviews, gaan te rade bij de concurrentie … Een digitale strategie bepalen betekent een ‘multi-channel & device-approach’. Ook de boodschap verschilt is afhankelijk van de fase waarin de consument zich bevindt (awareness, interest, action, loyalty …). Het is zaak om bij al die verschillende ‘touchpoints’ aanwezig te zijn en er op de juiste manier op in te spelen.

3.  Op welke platformen is je doelgroep actief en zet je uiteindelijk in?

De doelgroep en hun gedrag leren kennen is één iets, maar het is essentieel om te weten wanneer en waar alle fases plaats vinden en welke kanalen hier het meest geschikt voor zijn.

En laat ons eerlijk zijn … Je begint nog maar met een digitaal plan. Werk dus in stappen en wees realistisch. Start niet met alle mogelijke online kanalen alleen maar omdat dat ‘zo hoort’. Je kiest er beter een paar uit die goed aansluiten bij jouw doelgroep en die je ook zeker kunt onderhouden op lange termijn. Met andere woorden: ‘Choose your battles’.

social media buttons

4.  Wat wil je vertellen?

Denk op voorhand na over wat je wil vertellen. Waar staat je bedrijf of merk voor, wat is je stijl, de tone-of-voice… ? Wat past er bij je klanten en welke content is voor hen interessant? Een contentkalender is dus een absolute must en vaak het nummer 1 probleem waar KMO’s mee worstelen. Vb. een Facebookpagina hebben is misschien leuk, maar biedt die echt een meerwaarde voor je fans, je (potentiële) klanten…? Met andere woorden: stop met enkel over jezelf te praten en maak relevante content. Vergelijk het met op café gaan: iemand die het constant over zichzelf heeft, dat is misschien leuk voor één avond, maar daar stopt het ook. Online gelden net diezelfde regels. Contentmarketing en storytelling zijn een absolute must.

5.  Meten is weten, gissen is missen

“I know at least half of my advertising budget works, I just don’t know which half”, zei een bekend Amerikaans autobouwer ooit. Met een goede uitgekiende digitale strategie is dat (voor een groot stuk) verleden tijd. Het voordeel van digitale marketing is namelijk dat je zeer veel data kan verzamelen en die steeds kan terugkoppelen aan je online inspanningen. Je weet dus wat werkt en wat niet. Dit laat toe om de Return-On-Investment te meten en daar conclusies uit te trekken voor verdere acties.

6.  Ga op zoek naar visuele herkenbaarheid

Een goeie digitale strategie uitrollen, dat betekent ook herkenbaarheid over verschillende kanalen heen. Ga voor een specifieke visuele stijl en consistente tone-of-voice. Gedaan met stockbeelden, slecht opgemaakte ads, printadvertenties die letterlijk worden hernomen. Het zal de online herkenbaarheid van je bedrijf en je inspanningen kracht bij zetten. Het totaal is namelijk meer dan de som der delen.

En dat brengt ons naadloos bij de volgende stap.

7.  Last but not least: Wees creatief

Creativiteit maakt of kraakt je digitale strategie. Je bent niet de enige die een online marketingplan heeft uitgewerkt. Heel veel bedrijven of organisaties schreeuwen momenteel om aandacht. Maar … commerciële boodschappen hebben het moeilijk om opgemerkt te worden. Ga integendeel voor een leuk en creatief concept. Spring eruit, val op, doe iets geks, wees grappig, iets wat men niet verwacht. Denk dus na over hoe je jouw product of bedrijf op een originele manier in de markt kan plaatsen. De mogelijkheden zijn legio.
Uiteraard kan je altijd rekenen op de expertise van de clever creatives van d-artagnan.

Even jouw digitale strategie bespreken? Dat kan. Kom gerust even bij ons langs voor een kop koffie en een leuke babbel.