4 take-aways van OFFF Barcelona

news - d-artagnan
het d-artagnan team op het OFFF festival in Barcelona

Fiesta! We vlogen met het hele creatieve team naar Barcelona voor OFFF 2022: een driedaags festival vol sprekers over design in de breedste zin van het woord. We speelden keynotes, workshops, tapas en cervezas binnen alsof het niets was en kwamen thuis met een hoofd vol inspiratie. Wat ons het meest is bijgebleven? Dat delen we graag aan de hand van 4 sprekende quotes.

1. “One thing our grandchildren will find weird about us is that we distinguish the digital from the real.” - Refik Anadol

Tien minuten op OFFF doorbrengen zonder het woord NFT te horen: ‘t was een uitdaging. Een NFT is een non-fungible token, ofwel een digitaal, niet-inwisselbaar eigendomscertificaat. Het is met andere woorden een manier om de eigenaar te worden van een digitaal object, bijvoorbeeld een kunstwerk. 

Op de eerste dag werd Ouche gelanceerd, een nieuw NFT-platform dat meteen ook z’n eerste tentoonstelling hield op OFFF. Hoe dat eruit zag? Tien schermen waarop telkens een digitaal kunstwerk te zien was. Wie de exclusieve eigenaar wil worden van een van de werken, kan de NFT simpelweg kopen via de website. 

Het zijn nog maar de eerste stappen, maar de toon is gezet: de grens tussen de fysieke en digitale wereld wordt stilaan vager. Artificial Intelligence artiest Refik Anadol verwacht zelfs dat het onderscheid over enkele generaties helemaal zal verdwijnen. Hij sloot het festival op toepasselijke wijze af met een indrukwekkend digitaal kunstwerk. Zaterdagavond gingen we kijken naar Living Architecture: zijn lichtprojectie op Gaudi’s Casa Batllo, gebaseerd op data van de architect, de omgeving en de gevel van het gebouw zelf. Het werk werd achteraf verkocht als – hoe raad je het – NFT bij Sotheby’s in New York.

Living Architecture is een digitaal kunstwerk van Refik Anadol die te zien is via lichtprojectie op Gaudi’s Casa Batllo in Barcelona
2. “We don’t design for designers, we design for people.” - Wieden+Kennedy Amsterdam

Alle NFT’s, data en artificiële intelligentie op een stokje: design is en blijft een manier om mensen te raken. Om ze iets duidelijk te maken, iets te laten doen of voelen. Of hoe de spreker van Moment Factory het zo mooi zei: “Magic is not a trick, it’s an emotion”

Om magie te creëren kan je inderdaad allerlei digitale truken uit de kast halen, waarvan we er een hele hoop hebben leren kennen op OFFF. Maar het kan nog altijd anders. We zagen ook magie in de vorm van collages, fotografie, illustraties, typografie en graffiti. Het digitale aspect van design wordt groter en groter, maar we blijven echte mensen in een echte wereld. Gelukkig was er regelmatig een spreker die ons daaraan herinnerde.

d-artagnan volgt creatieve lezingen op het OFFF festival in Barcelona
3. “Work less, work better, learn.” - Thierry Brunfaut, Base Design

“If you want to see our work, go to our website.” Thierry Brunfaut van Base Design zette meteen de toon voor een atypische presentatie. Hij pakte niet uit met zijn ongetwijfeld straf werk voor ongetwijfeld grote merken. Nee, hij deelde met ons hoe hij Base Design uitbouwde, welke kantoren hij opende en opnieuw moest sluiten. En vooral wat hij onderweg leerde over hoe je een creatief bureau runt.

Totale chaos. Van maandag tot vrijdag, ‘s avonds en in het weekend. Werken als een kip zonder kop. Stress, paniek, repeat. Zo was het voor Brunfaut als creative director bij Base Design, of toch in het begin. Want gaandeweg leerde hij om slimmer, beter en dus minder te werken. Aan het begin van elke week schrijft iedereen bij Base Design drie doelen voor diezelfde week op, met deadline. Bij de start van de volgende week evalueert iedereen zijn of haar doelen en delen ze waarom die al dan niet behaald werden. Zo kunnen teamleden elkaar helpen en vermijden ze dat ze achter de feiten aanlopen en chaotisch blijven doorwerken. Los van de wekelijkse meetings is er geen aanwezigheid verplicht, zolang je werk af is. Iedereen komt en gaat wanneer hij wil. Resultaat: bijna niemand werkt nog op vrijdag.

Hij was trouwens niet de enige spreker die zijn middelvinger opstak naar extreem veel overuren en een torenhoge werkdruk. Meer en meer creatieve bureaus strijden voor de mentale gezondheid en work-life balance van hun medewerkers. 

Presentatie van Thierry Brunfaut, Creative Director en Founding Partner bij Base Design, op het OFFF festival in Barcelona
4. “I am not qualified for this job.” - Paula Scher, Pentagram

Een quote van een van de meest invloedrijke designers ter wereld. Paula Scher begon haar carrière in de late jaren ‘70 en is al dertig jaar lang partner en art director bij Pentagram in New York. Haar werk is tentoongesteld in het MoMa en tientallen andere musea over de hele wereld. En toch: ook zij twijfelt soms aan haar eigen kwaliteiten.

Het imposter syndroom werd door opvallend veel sprekers vermeld. Mensen die er last van hebben onderschatten zichzelf. Hoe goed hun werk ook is en hoe vaak ze hun creatieve kwaliteiten al bewezen hebben, toch zijn ze bang om door de mand te vallen. Bang voor het onvermijdelijke moment dat anderen ontdekken dat ze helemaal niet zo creatief zijn.

Het imposter syndroom overkomt de beste. Eigenlijk alleen maar de beste. Want als je jezelf nooit in vraag stelt, kan je geen goed creatief werk blijven maken. Het is zelfs een van de regels waar W+K Amsterdam bij zwicht: “Walk in Stupid”. Ofwel: begin elke dag aan je werk alsof je er niets van weet. Want als je denkt dat je alles weet, stop je met groeien.

Dat brengt ons bij een ander punt dat verschillende sprekers maakten: om te groeien als creatief, zijn mentors onmisbaar. Mensen naar wie je kan opkijken, collega’s van wie je kan leren. Voor sommige senior designers is een goede mentor zijn zelfs het hoogste doel dat ze kunnen bereiken. Geen kast vol awards, wel een waardevolle coach worden voor creatief talent. 

Onzeker worden van mensen die – schijnbaar – beter zijn dan ons, helpt ons dus niet vooruit. In plaats daarvan moeten we dankbaar zijn dat we die mensen rondom ons hebben en de kans krijgen om van hen te leren. En dat is wat we tijdens OFFF hebben gedaan.

7 7 creatieve d-arties
12 12 inspirerende keynotes
100 100 procent overtuigd om volgend jaar terug te gaan
Ga je volgend jaar mee?