addressable
tv: wa’s da?

insights - d-artagnan

Addressable tv, da’s een vorm van adverteren die ervoor zorgt dat je je spot kan personaliseren op maat van je doelgroep. Jij kiest dus wie je spot te zien krijgt, en wie niet. SBS (met o.a. VIER, VIJF en ZES) is er al een aantal jaar mee bezig onder de noemer SBS Smart AD. Sinds 2020 kunnen adverteerders addressable tv ook volwaardig inzetten op de kanalen van DPG Media.

Hoe werkt het nu juist?

Op basis van criteria die jij zelf kiest kan je als adverteerder je doelgroep samenstellen, die vervolgens een spot op maat te zien krijgt. Die spot wordt bovendien perfect geïntegreerd in de bestaande reclameblokken. Kijkers zien dus het verschil niet tussen een gepersonaliseerde advertentie en een advertentie die iedereen te zien krijgt. 

SBS en DPG Media, het mediabedrijf boven o.a. VTM, CAZ, Q2 en Vitaya, beschikken in samenwerking met Bisnode, Telenet en Proximus over een heleboel data om op die manier categorieën te bepalen en vervolgens het juiste publiek te kunnen targetten. Enkele van die categorieën zijn:

  • Location (provincie, postcode…)
  • Purchase Power
  • Age
  • Gender
  • Pet owner
  • Home owner
we deliver the
right ad to the
right household
SBS
Gegarandeerd aantal impressies

Een bijkomend voordeel is dat addressable tv werkt met een gegarandeerd aantal impressies. Op basis van het budget en de gekozen criteria wordt het aantal impressies bepaald. Je kan hier niet bepalen rond welk programma je spot te zien zal zijn, maar je bent wel zeker van het aantal impressies.

Voordelen van Addressable tv:

  • Op maat van je doelgroep
  • Lagere budgetten
  • Meetbare resultaten
  • Minder waste
  • Hogere ROI
  • Hogere relevantie
  • Gegarandeerde brand exposure
  • Regionale campagnes krijgen een nationale uitstraling
  • Mogelijkheid om eigen adresbestand toe te voegen (indien database groot genoeg is).
Case: Flamant

Ook voor de rebranding en herlancering van het merk Flamant werd Smart AD
ingezet om de juiste boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen.

Doelgroepbepaling:

  • Business professionals (80-100)
  • House owners
  • Purchase Power (70-100)

Er werden in totaal 196.742 impressies uitgeleverd aan een doelgroep van
43.420 mensen. 78,49% van die doelgroep heeft de spot minstens 1 keer gezien,
wat uitzonderlijk hoog is. Sterke cijfers dus.

196,742 196,742 impressies
43,420 43,420 doelgroep
78,49% 78,49% zag de spot minstens 1x
67% 67% zag de spot minstens 2x
56% 56% zag de spot minstens 3x
47% 47% zag de spot minstens 4x
0:00
discover this case
U vraagt wij draaien

Bij d-artagnan maken we voor onze klanten graag gebruik van adressable tv. Zo werd het al o.a ingezet voor deze klanten.

addressable tv inzetten voor jouw bedrijf/merk?
contact us