D'Artagnan Logo

the employer branding agency

Eindelijk! Adverteren op PinterestEindelijk! Adverteren op Pinterest

 

We hoeven onze klanten al lang niet meer te overtuigen van online adverteren. Google krijgt makkelijk een deel van de advertentiekoek toebedeeld en ook gesponsorde posts op Facebook, Instagram, Youtube en LinkedIn zijn de laatste jaren een beproefd middel geworden om een nieuw publiek te bereiken.

Pinterest?

Een kanaal dat we makkelijk over het hoofd zien in de online communicatiemix is Pinterest. We lijken met zijn allen niet zo goed te weten wat we er mee kunnen aanvangen. Iedereen heeft wel eens wat ideetjes verzameld in een board. Maar echte interactie met andere gebruikers, zoals je die op Facebook, Twitter of Instagram kan ervaren, is er niet aanwezig. Hierdoor vinden we het soms moeilijk om Pinterest te plaatsen binnen het sociale media landschap.

Geen sociaal medium

Dat we niet goed weten hoe we onze sociale tactieken kunnen gebruiken, is ook logisch. Pinterest is in wezen immers geen sociaal medium. Het is een zoekmachine. Kijk maar eens hoe je zelf het medium gebruikt. Je wil inspiratie rond concrete onderwerpen bundelen. Of je nu je keuken opnieuw wil inrichten, een communiefeest of een brunch wil organiseren: je begint, net zoals bij Google, altijd met concrete zoekwoorden in te tikken.

Als marketeer moet je Pinterest dan ook op die manier benaderen. Onderzoek eerst de zoekwoorden en maak dan pins op basis van de keywords waarop je wil ranken. Pinterest is een visueel medium, dus aantrekkelijke visuele content is noodzakelijk. Vergeet de content niet door te linken naar je site, zodat je met wervende tekst de bezoeker kan laten doorklikken.

een groeiend
kanaal met een
interessante doelgroep

een groeiend
kanaal met een
interessante doelgroep

Vanuit die benadering zijn er voor sommige bedrijfssectoren toch goede redenen om meer energie in Pinterest te investeren.

Cijfers voor België zijn niet meteen voorhanden, maar uit een onderzoek van Newcom in Nederland, bleek dat Pinterest in het afgelopen jaar met 18% groeide en een miljoen meer gebruikers heeft dan Twitter of Snapchat. De gebruikers zijn vooral jonge vrouwen tussen 20 en 39 jaar, voor veel bedrijven een interessante doelgroep. Bovendien zijn ze actief op zoek naar zeer specifieke oplossingen. De doelgroep zit in de customer journey in een verkennende fase, wat hen dubbel zo interessant maakt.

Volgens Sproutsocial zijn de betere inkomens er goed vertegenwoordigd. Pinterest gebruikers zijn ook actievere shoppers, die hun aankopen vooraf goed plannen. Deze doelgroep krijgt dus jouw producten best snel in het vizier.

Waarom blijft Pinterest dan zo onderbelicht bij marketeers?

We zien dat veel bedrijven ooit vol goede moed enkele boards online zetten en er verder niets meer mee doen. Dat komt voor een groot deel omdat ze geen zoekmachine-aanpak hanteren. Afbeeldingen worden vaak zonder link naar de site gepost, waardoor engagement erg laag blijft.

Daar komt nog bij dat een SEO-aanpak vaak veel energie vergt en niet altijd even goed rendeert. We keken al een tijdje jaloers naar onze collega’s in de Verenigde Staten, die de turbo genaamd adverteren op hun pins konden zetten.

We sprongen vorige week dan ook een gat in de lucht toen we ook in België onder het plusje om pins toe te voegen, de optie kregen om te adverteren. Hierdoor is het voor veel merken opeens een stuk relevanter om dit kanaal op te nemen in de marketingmix.

Objectieven en doelgroepen

Je kan Pinterest ads inzetten om verkeer naar je site te brengen, zoals je Pinterest ook organisch zou gebruiken. Maar het is ook mogelijk om in te spelen op de awareness fase, wat voor een zoekmachine eigenlijk een nieuwe dimensie is. Ook appbouwers kunnen Pinterest nu gebruiken om mensen aan te zetten om hun app te installeren.

De optie om je doelgroep te targetten, lijkt hard op wat ook mogelijk is op Facebook/Instagram. Het is mogelijk om gebruik te maken van je eigen data: je kan e-mailadressen uploaden (doe dat wel GDPR-compliant) en wanneer je de Tag op je site hebt geïnstalleerd, maak je ook makkelijk gebruik van remarketingtechnieken.

Pinterest heeft ook een optie om gebruik te maken van de doelgroepen binnen het medium: je kan criteria instellen zoals geslacht, leeftijd, taal en de interesses die je binnen het platform zou verwachten.

Uiteraard moet je de keywords toevoegen waarop je wil scoren. Hoe kan het ook anders: zeiden we niet dat Pinterest een zoekmachine is?

Een manco is dat de geografische targeting beperkt zit tot op landniveau.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Instagram is het niet mogelijk om lokaal te adverteren. Hierdoor zal adverteren op Pinterest in België vooral interessant zijn voor webshops, winkels met veel vestigingen en andere bedrijven die klanten over heel Vlaanderen of Wallonië bedienen.

Als creatief materiaal kan je klassieke pins inzetten, maar ook video en carrousels. Op vlak van creatief materiaal en targeting is Pinterest gewaagd aan Facebook en Instagram. Daarnaast heeft het kanaal met keyword targeting de kracht van een zoekmachine.

share on socials

Art director?
Apply & join us next year in Barcelona
Art director?
Apply & join us next year in Barcelona

*zei niemand ooit. Wees gerust: wij sturen je enkel af en toe een nieuwsbrief. Eentje die je graag zal lezen, nog wel. If not, even goeie vrienden.

spam me*spam me*