D'Artagnan Logo

the employer branding agency

Employer branding in tijden van onzekerheidEmployer branding in tijden van onzekerheid

De stijging van de energieprijzen en groeiende inflatie zorgen voor onzekere gevoelens bij veel bedrijven. Tijdens een recessie is het voor werkgevers nét dan van cruciaal belang om te blijven investeren in hun employer brand. Waarom dan juist wel? Wij geven je 4 redenen.

employer branding day d-artagnan

Tijdens een periode van economische onzekerheid kan je als bedrijf 2 verschillende kanten uit: doordoen of afwachten. Hoewel het best normaal is dat je tijdens een woelige periode minder, of misschien wel geen, aandacht wil schenken aan je employer branding, is het net slim om te blijven communiceren. De ervaring leert ons dat bedrijven die dit blijven doen een voorsprong creëren op anderen die voorzichtig afwachten.

Schaarste op de arbeidsmarkt

Volgens de Employer Brand Research van Randstad vielen de employer brand activiteiten van bedrijven juist niet stil tijdens de coronadip, een logisch gevolg van de krappe Belgische arbeidsmarkt. Bovendien voorspelt onderzoek naar de bevolking op arbeidsleeftijd van de Katholieke Universiteit Leuven ook een blijvend tekort aan werkkrachten verspreid over verschillende sectoren. De uitbreidingsvraag, het aanwerven van nieuwe mensen voor nieuwe functies en de vervangingsvraag, om mensen die veranderen van job of met pensioen gaan te vervangen, zal voor een stevig tekort zorgen. Het wordt een echte uitdaging voor hr-managers om deze cijfers en voorspellingen voor te zijn. 

Er zijn heel wat redenen waarom je op dit moment, zelfs in tijden van crisis, nooit je employer branding links mag laten liggen. Wij lijsten alvast de 4 argumenten even voor je op.

1. War for talent

De vergrijzing zal nog minstens tot 2040 aanhouden, daarom blijft de war for talent een blijvende kopzorg voor hr-managers. Talent behouden en nieuw talent zoeken blijft de uitdaging. Maar hoe zorg je dat deze talenten je bedrijf zullen vinden? Met de juiste employer branding strategie en de nodige creatieve twist versterk je in no-time je werkgeversmerk en bouw je aan je naamsbekendheid op de arbeidsmarkt.

2. Retentie, retentie, retentie

We kunnen het niet genoeg herhalen: employer branding gaat over zoveel meer dan aanwerving. Het gaat ook over retentie en de betrokkenheid van je medewerkers. Tijdens onzekere tijden is het net belangrijk om je medewerkers te engageren en talent te behouden. Je zal namelijk op hun betrokkenheid moeten rekenen om deze periode door te komen. Behoud is het nieuwe aanwerven. Daarom is het absoluut noodzakelijk om alle touchpoints in je employee journey stevig onder de loep te nemen en aan te passen waar nodig. Met een sterk employer brand en correcte voorwaarden voorkom je dat je in crisistijden talent zal verliezen.

3. Stand out

In een crisis is het key om op te vallen en de eerste te zijn. De merken die er dan voor kiezen om net wél te communiceren, hebben een dikke streep voor op hun concurrenten die dat niet doen. Doe je dat niet, geef je het woord aan je directe concurrent die dat wel doet. Wie ook tijdens een moeilijke periode investeert in employer branding geniet van een voorsprong wanneer de economie heropleeft. Zorg zeker dat je de eerste bent en durf; dit is nét het moment voor een werkgever om zich te tonen. Nu kun je echt bewijzen dat je een uitstekende, warme werkgever bent.

4. The long run

Employer branding is een uithoudingssport. Een proces dat pas na lange tijd resultaten oplevert. Het is een strategisch instrument om enerzijds jezelf als werkgever op de markt te positioneren en anderzijds om mensen aan te spreken die bij je merk passen. Daarom is het net zo belangrijk dat je consequent blijft communiceren naar je huidige en toekomstige medewerkers. Ook wanneer je een lanceringscampagne op de planning hebt staan moet je rekening houden met de volgende stap. Blijf ook na je eerste wave je campagne onderhouden en zet je employer branding zeker niet on hold. Waarom niet? Later het proces opnieuw opbouwen of vervolgen zal je meer tijd, energie en geld kosten. Bovendien bouw je aan het vertrouwen van je werknemers en de geloofwaardigheid van je bedrijf en dat is essentieel in crisistijd.

Benieuwd hoe d-artagnan in crisistijd voor je employer brand door weer en wind gaat? Neem dan snel contact met ons op via hello@d-artagnan.be

share on socials

Art director?
Apply & join us next year in Barcelona
Art director?
Apply & join us next year in Barcelona

*zei niemand ooit. Wees gerust: wij sturen je enkel af en toe een nieuwsbrief. Eentje die je graag zal lezen, nog wel. If not, even goeie vrienden.

spam me*spam me*