TikTok, het geheime wapen van je employer brandingTikTok, het geheime wapen van je employer branding
TikTok, de snelst groeiende socialemedia-app ter wereld, is tegenwoordig niet meer weg te slaan uit je campagnes, mediaplannen en budgetten. Maar wat met je employer branding en rekruteringscommunicatie? Ontdek hier hoe je in no-time TikTok kan inzetten om je employer brand op een organische manier uit te bouwen. Okaaaay, let’s go!
Rekruteren via TikTok?!
Je leest het al: TikTok is het ideale alternatieve kanaal om in te zetten tijdens je rekruteringsproces. Je trekt namelijk niet alleen de aandacht van werkzoekenden, ook zal je content interesse opwekken bij mensen die op het eerste gezicht misschien niet op zoek zijn naar iets nieuws. Bovendien draagt je aanwezigheid op TikTok bij aan het hippe imago van je bedrijf. Handig, zeker wanneer je weet dat jobzoekers het binnen de veranderende arbeidsmarkt vaak jobs voor het kiezen hebben!
Make TikTok, not ads
Make TikTok, not ads
Net als Facebook, Instagram of LinkedIn kan je via TikTok op verschillende manieren adverteren om je content bij de juiste doelgroep te krijgen. Een echte plus wanneer je weet dat het steeds moeilijker wordt om de juiste mensen te bereiken via traditionele advertentiekanalen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een reclamespot op televisie, die je vaak mist omdat je ondertussen op je gsm scrollt, zijn TikTokkers helemaal gefocust op de app, ook wanneer ze een gesponsorde post zien. De gebruiker is aandachtig en verwacht advertenties die aanvoelen als content, hou hier dus zeker rekening mee tijdens het creatieproces.
d-artie tips & tricks
Hebben we je helemaal overtuigd? Dan is het about damn time om een TikTok-account aan te maken of om employer branding content te shooten! Maar hoe? Ontdek hier onze d-artie tips en tricks!
1. just do it!
Een goed begin is het halve werk. Probeer, test en post er op los. Gebruik filters, ontdek nieuwe trends of doe samen een dansje. De key van succesvolle TikTok content is om je schrik en schaamte even aan de kant te schuiven en een sprong in het diepe te maken. Hoe creatiever, hoe beter!
2. 1 team, 1 taak
Engageer een groep medewerkers, liefst degene met TikTok-ervaring, om een dedicated team van ambassadeurs te vormen. Mensen horen en zien nu eenmaal graag authentieke content van andere mensen. Geef je medewerkers ook de kans om hun persoonlijke ervaringen te delen en laat hen samen brainstormen en filmen op de werkvloer.
3. storytelling > vacatures
Focus je niet te veel op conversie, dit is niet je belangrijkste doelstelling! Via TikTok zal je waarschijnlijk geen tonnen extra sollicitanten binnenhalen. Wél bouw je met je content aan de awareness en het imago als werkgever. Zorg dus zeker voor voldoende afwisseling en post niet alleen over je vacatures.
4. bouw je community
Interageer met je volgers en kijkers, stel vragen en nodig ze uit om ook content bij te dragen. Je creators hoeven niet noodzakelijk medewerkers te zijn om bij te dragen aan je employer branding content!
5. zet je beste hr-beentje voor
Wees de beste werkgever die je kan zijn … en toon het ook! Neem initiatief, organiseer evenementen, investeer in een goede werksfeer en de TikToks zullen automatisch volgen. Show, don’t tell: het is belangrijk dat mensen in 2 seconden zicht hebben op je EVP’s. Ervaring leert ons namelijk dat authenticiteit key is bij employer branding communicatie.
Best employer branding practices
Van Duolingo tot Ryanair en van de Brusselse politie tot het Kruidvat-filiaal in Bergen op Zoom. Tegenwoordig gebruiken steeds meer grote én kleine bedrijven TikTok om hun employer brand uit te bouwen en te rekruteren. Ook bij d-artagnan krijgen we steeds vaker de vraag om employer branding content te creëren op TikTok. Benieuwd naar hoe we dat nu juist doen? Neem snel even een kijkje op @artesgroup!
Nood aan meer inspiratie? Bekijk dan zeker ook onderstaande voorbeelden en ontdek welke content jij smash or pass vindt!
- Politie Brussel Hoofdstad Elsene
@zpz_polbru - Kruidvat Bergen op Zoom
@kruidvat7319 - Efteling
@efteling
Ziezo. Nu ben je helemaal klaar om met je employer branding uit te pakken op TikTok. Of kan je nog wat hulp gebruiken? Super, d-artagnan helpt je graag verder op weg. Neem contact met ons op via hello@d-artagnan.be en ontdek hoe wij jouw Employer Branding content op TikTok viraal laten gaan!