BankB. Voor elk plan
BankB
bankb.be
- Design & Branding
- Digital & Social
- Employer Branding
- Strategy
CKV. Bij het grote publiek deed de naam van deze kleinere bank niet meteen een belletje rinkelen. Ons advies? De merkbekendheid opkrikken met een nieuwe naam, eentje die onmiddellijk duidelijk maakt waar de bank voor staat. While we were at it, stelden we een nieuwe baseline voor – want die had de bank nog niet. We schreven de waarden uit, creëerden een frisse rebranding en namen de website onder handen. Maar bij d-artagnan geloven we sterk in een one brand strategy, daarom vroegen én kregen we het vertrouwen om ook de employer branding op te starten.
Van CKV naar BankB
Maak kennis met BankB. Een knipoog naar ‘plan B’, want wie nergens anders een oplossing lijkt te vinden, is bij BankB wél aan het juiste adres. Een bold move om de geuzennaam te omarmen, maar dat durfden we. En de bank ook.
Maar de B staat ook voor Belgisch, betrouwbaar en ... beter. De medewerkers van BankB zetten net dat stapje verder om een antwoord te vinden voor hun klanten, zelfs op de meest complexe vragen. Ze zijn niet bang om van het conventionele pad af te wijken. Dat was dan ook de insteek achter de nieuwe baseline: een oplossing ‘voor elk plan’.
Plan A: frisse rebranding
We ontwierpen heel wat nieuwe huisstijldragers: naamkaartjes, PowerPoint-templates, pins, powerbanks, schrijfblokken en nog meer. We onthulden de make-over eerst intern, met het nodige mysterie errond. De medewerkers konden de code van een kluis kraken door tips te verzamelen in het kantoor. Een kluis past dan wel perfect bij de bankwereld, maar er zat meer achter. Want ‘CODE’ is ook het acroniem van de waarden die we uitschreven voor BankB: connectie, optimisme, durf en eigenheid. Aan de basis daarvan? De waardevolle inzichten die de medewerkers ons gaven tijdens strategische workshops.
De vraag van één miljoen: wat zat er in de kluis? Een bon om lekker uiteten te gaan en een grondplan dat naar de nieuwe naam leidde. Zo kon het winnende team de naam als allereerste ontdekken. Daarna volgde een presentatie voor alle medewerkers in de bar, die we trouwens BarB doopten. Santé op BankB!
Om de nieuwe waarden en de rebranding extra in de verf te zetten, creëerden we ook spiegel- en raamstickers, magneten en conversation starters.



Brede B-kendmaking
Vervolgens tijd om BankB extern voor te stellen. De makelaars ontdekten de nieuwe naam en look tijdens het exclusieve lanceringsevent in Botanic Sanctuary Antwerp. Daarna organiseerden we roadshows door België en Frankrijk. De ideale gelegenheid om ook de splinternieuwe manifestvideo af te spelen, die het mooie verhaal van BankB krachtig laat zien én laat voelen.


EB voor BankB? Strak plan
We zeiden het al: een one brand strategy is the way to go. Dus bouwden we meteen ook aan het werkgeversmerk van de bank. Tijdens workshops achterhaalden we hoe medewerkers werken bij BankB ervaren en bij de makelaars voerden we kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit om te weten te komen hoe zij de bank zien. Wat bleek? Er was een duidelijke rode draad, intern én extern. De bank had dus al een sterk DNA als werkgever, maar pakte er nog niet echt mee uit. En daar kwamen wij in the picture. We schreven een mooi verhaal dat herkenbaar is voor de medewerkers en toekomstige medewerkers aanspreekt. We definieerden de EVP, herschreven de waarden, missie en visie, creëerden een straffe manifestvideo en werkten een creatieve campagne uit met de medewerkers in de hoofdrol.
Voor elk plan, voor elke planmaker
De employer-brandingcampagne in een notendop? BankB is er voor elk plan, maar ook voor elke planmaker. Wie bij BankB werkt, realiseert grootse plannen voor cliënten. En daarvoor durft die weleens van het conventionele pad af te wijken. Maar werken bij BankB is ook werken aan je eigen toekomst, aan jouw plan. De planmakers zijn durvers, afwijkers, ombuigers … Hoe je het ook noemt, ze doen alles om cliënten én elkaar te helpen.