wat is employer branding?
Insights - d-artagnan
Employer branding, een gekende term in de marketingwereld. Maar wat is het nu precies? En waarom is het zo belangrijk voor het imago van je bedrijf? Wij beantwoorden de 3 meest gestelde vragen over employer branding!
Wat is employer branding?
First things first: de definitie van employer branding is werken aan het imago van jouw bedrijf als werkgever. Met een sterke employer brand toon je aan dat jouw bedrijf een plaats is waar mensen graag werken en waar de bedrijfscultuur on point is. Employer branding is meer dan enkel een wervende campagne. Het gaat over een aantrekkelijke werkplek creëren en het behouden van je huidige medewerkers. Dat werkt uiteindelijk mee aan het imago van jouw bedrijf.
Sollicitanten vinden het belangrijk dat een bedrijf past bij hun waarden en normen. Door employer branding goed in te zetten weten potentiële medewerkers in welk soort bedrijf ze terechtkomen en of er een fit is. Indirect zorgt dit ervoor dat sollicitanten sneller de knoop doorhakken en dat je als bedrijf kwalitatievere kandidaten aantrekt. Zorg er natuurlijk voor dat jouw uitstraling klopt met de werkelijkheid. Als je de verwachtingen niet inlost ben je al dat nieuwe talent zo weer kwijt.
Een sterke employer branding is niet in 1, 2, 3 gemaakt. Er gaat een heel proces aan vooraf. Zo is het belangrijk om te weten wat jouw huidige bedrijfsidentiteit is en wat de medewerkers vinden van de bedrijfscultuur. Welke waarden zijn belangrijk? En vooral: waarom zou iemand bij jou aan de slag willen? Er zijn heel wat manieren om jouw bedrijf creatief in de markt te zetten, maar dan is het wel belangrijk dat je de juiste strategie toepast. Heb je geen idee hoe je hieraan begint? Bij d-artagnan hebben we al heel wat ervaring met het bedenken en in de markt zetten van een sterke employer branding.