D'Artagnan Logo

the employer branding agency

#vandenALDI#vandenALDI

 

  • Design & Branding
  • Digital & Social
  • Employer Branding
  • Strategy

Met meer dan 8.000 medewerkers in ons land is ALDI een werkgever om u tegen te zeggen. Toch bestaat er een mismatch tussen de perceptie over het bedrijf als werkgever en wat het effectief te bieden heeft. Tijd om die vooroordelen voor eens en voor altijd te counteren met een nationale employer branding campagne! Een primeur, want het is de eerste keer dat ALDI specifiek inzet op employer branding.

Vooroordelen over boord

De grootste vooroordelen over werken bij ALDI gaan over het loonpakket, de woon-werkafstand, de werksfeer en de carrièremogelijkheden. Terwijl ALDI net op die vlakken heel wat troeven heeft. De vier pijlers zijn sowieso cruciaal in de zoektocht naar een job, daarom werden ze de kern van deze employer branding campagne.

Ken je doelgroep

De imagocampagne richtte zich op (potentiële) medewerkers in de winkels, magazijnen en het hoofdkantoor. We schotelden hen telkens aangepaste boodschappen voor. À propos, in het Frans kreeg de campagne een andere invulling met #ÇaCestMalin, wat perfect aansluit bij de lijn ‘Le choix malin’ die ALDI gebruikt in zijn b2c-communicatie. Zo klopte het plaatje ook cultureel.

 

Een tikkeltje humor

Al lachend zegt iedereen wel eens dat iets ‘van den ALDI’ is. Maar van den ALDI zijn, daar mag je net fier op zijn, vinden de medewerkers. Samen vormden zij al de Toppers #vandenALDI. Een sterke, humoristische hashtag die intern leeft. Why change something that works? We lieten onze creatives erop los en zo zagen de 4 campagnelijnen het levenslicht.

how we rolled

Grote kans dat jij de campagne gespot hebt op bushokjes in de buurt, want we hebben sterk ingezet op out-of-home advertising. Online verspreidden we korte video’s en visuals via TikTok, Snapchat, Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Search en Display, en het displaynetwerk van nieuwsdiensten. Op papier was de campagne te zien in De Zondag en 7Dimanche. De sterren? Geen acteurs, maar de échte medewerkers #vandenALDI. Op TikTok en Facebook zetten we de doelgroepen ook aan tot interactie via leuke poll-advertenties.

 

En de resultaten van de rekruteringscampagne?

Na de awarenesscampagne hebben we voor enkele dringende vacatures een rekruteringscampagne opgezet. De impact van onze employer branding campagne was duidelijk voelbaar in de resultaten. Tijdens wave 1 solliciteerden er maar liefst 360 kandidaten na één week. Tijdens wave 2 noteerden we 800 sollicitaties na dezelfde periode.

other clean casesother clean cases

*zei niemand ooit. Wees gerust: wij sturen je enkel af en toe een nieuwsbrief. Eentje die je graag zal lezen, nog wel. If not, even goeie vrienden.

spam me*spam me*