Employer brand versus corporate brandEmployer brand versus corporate brand
Met jouw bedrijf of organisatie wil je je onderscheiden van de rest. Uiteraard. Dat doe je door in te zetten op branding. Twee belangrijke vormen daarvan zijn employer branding en corporate branding. Geen idee wat het verschil is? No worries, wij vertellen het je graag.

Wat is een employer brand?
Employer branding is een combinatie van marketing en HR. Als je aan employer branding doet, werk je aan jouw imago als werkgever. Je creëert een aantrekkelijke werkplek voor je huidige medewerkers en werkt aan retentie. Een sterk employer brand leidt ook tot efficiëntere rekruteringscommunicatie.
Het is heel belangrijk om je medewerkers te betrekken bij employer branding. Zij zijn tenslotte de ambassadeurs van je employer brand. Doe intern onderzoek: waarom werken ze graag bij jou? Hoe is de sfeer op het werk? Die resultaten vormen de basis voor je employer brand en de creatieve campagnes die je daarvoor uitrolt. Je lanceert de campagnes telkens eerst bij je eigen medewerkers, daarna pas extern. Zo maak je van je eigen medewerkers influencers.
Interne communicatie is bij employer branding dus even belangrijk als externe communicatie.
employer branding
≠
corporate branding
employer branding
≠
corporate branding
En een corporate brand?
Waar je employer brand weerspiegelt hoe jij bent als werkgever, zet je met corporate branding je bedrijf of organisatie in ruimere zin in de markt. Je verhoogt je merkbekendheid en werkt aan je imago. Het is belangrijk om in de verf te zetten wat jou anders maakt dan de rest. De doelgroep? Dat zijn je stakeholders.
Bij corporate branding doe je aan marketing. Externe communicatie is hier dus belangrijker dan interne communicatie.
Show me the good stuff
Een voorbeeld van een geslaagd employer brand is Renmans. Coolblue is dan weer een topper in corporate branding.