D'Artagnan Logo

the employer branding agency

Employer brand versus corporate brandEmployer brand versus corporate brand

Met jouw bedrijf of organisatie wil je je onderscheiden van de rest. Uiteraard.
Dat doe je door in te zetten op branding. Twee belangrijke vormen daarvan zijn employer branding en corporate branding. Geen idee wat het verschil is?
No worries, wij vertellen het je graag.

Start met corporate branding

Bij corporate branding doe je aan marketing: je zet je bedrijf of organisatie in de markt en werkt aan je merkbekendheid. Het is belangrijk te benadrukken wat jou anders maakt dan de rest. Welke producten of diensten bied je aan? Waarom doe je wat je doet? Wat is de meerwaarde van jouw bedrijf? Welke doelen wil je bereiken? Waar sta je voor als merk?

Externe communicatie is in dit geval belangrijker dan interne communicatie. De doelgroep? Dat zijn je stakeholders.

 

En een employer brand?

De eerste stap is gezet, mensen kennen en herkennen nu jouw merk. Maar om je bedrijf of organisatie echt te laten groeien, moet je ook je employer brand versterken. Employer branding is een combinatie van marketing en HR. Je werkt aan je imago als werkgever met als doel je werkgeversmerk te versterken. Wie wil je zijn en waar sta je voor als werkgever? Wat wil je samen met je medewerkers bereiken? Hoe is de bedrijfscultuur? Je bepaalt jouw EVP, je Employee Value Proposition. Of in begrijpelijke taal: de belofte aan (toekomstige) medewerkers. Want "What's in it for me?" vragen zij zich sowieso af.


Betrek altijd je huidige medewerkers bij employer branding, zij zijn tenslotte je ambassadeurs. Intern onderzoek vormt de basis voor je employer brand en de creatieve campagnes die je daarvoor uitrolt. Je lanceert de campagnes ook telkens eerst bij je eigen medewerkers, daarna pas extern. Zo maak je van je eigen medewerkers influencers
Interne communicatie is bij employer branding dus even belangrijk als externe communicatie.

Door in te zetten op employer branding maak je de werkplek (nog) aantrekkelijker voor je medewerkers en werk je aan retentie. Maar een sterk employer brand leidt ook tot veel efficiëntere rekruteringscommunicatie.

employer branding 

≠ 

corporate branding

employer branding 

≠ 

corporate branding

Show me the good stuff

Een voorbeeld van een employer brand waar wij fier op zijn is die van onze klant Renmans. De corporate branding voor LandMarck is ook een topper, if we do say so ourselves.

Met d-artagnan in zee

Ziezo, nu ken je de verschillen tussen employer branding en corporate branding. Ons advies? Je boekt het meeste succes als je corporate en je employer branding naadloos op elkaar aansluiten. En raad eens wie in beide gespecialiseerd is? ;)

deel op socials

d-artagnan helpt met jouw employer brandingd-artagnan helpt met jouw employer branding

*zei niemand ooit. Wees gerust: wij sturen je enkel af en toe een nieuwsbrief. Eentje die je graag zal lezen, nog wel. If not, even goeie vrienden.

spam me*spam me*